Baix Llobregat

La teràpia en grup millora la qualitat de vida de les persones amb un trastorn mental

Els dispositius que el Complex Assistencial en Salut Mental Benito Menni de Germanes Hospitalàries té a L’Hospitalet de Llobregat apliquen la teràpia en grup en el tractament terapèutic i rehabilitador de la malaltia mental.
Aquesta tècnica assistencial, que s’ha demostrat que millora la qualitat de vida de les persones amb un trastorn mental, ha estat un dels eixos de les II Jornades de Salut Mental Comunitària de L’Hospitalet, promogudes per Benito Menni CASM i que han reunit aquest matí una seixantena de professionals de l’àmbit de la salut mental a la Unitat Polivalent en Salut Mental del municipi.

Segons el Dr. Lluís Albaigés, coordinador de l’Àrea de Salut Mental Benito Menni de L’Hospitalet de Llobregat, es poden establir quatre grans tipologies de grups assistencials: expressius, psicoeducatius, rehabilitadors i terapèutics, cadascun d’ells amb “formes d’intervenció i instruments específics aplicats per professionals especialitzats”.

Així, els grups assistencials expressius es basen a facilitar un marc d’expressió lliure de dificultats, tant de pacients com de familiars. El focus terapèutic es troba en l’expressió i la contenció, amb la col·laboració dialogant de tots els membres del grup. Pel que fa als grups psicoeducatius, hi ha un temari teòric preestablert del qual cal informar i fer-ne partícips els pacients i/o familiars. Aquest temari té uns mòduls i una metodologia precisa i els pacients/familiars han de poder aprendre conceptes que els serveixin per identificar els símptomes i tractar millor allò que els passa, sempre d’acord amb el pla terapèutic individualitzat que han de seguir. Amb relació als grups rehabilitadors, tenen per finalitat la recuperació d’habilitats instrumentals perdudes o l’aprenentatge d’habilitats noves. Es treballa amb tècniques de rehabilitació, psicomotricitat, educatives, etc. Finalment, els grups terapèutics utilitzen els “emergents grupals” -elements nous que sorgeixen dins el grup- per tal d’afavorir actituds saludables i crear un bon clima de treball. S’utilitzen, sobretot, tècniques psicodinàmiques i sistèmiques, encara que també es pot treballar amb tècniques cognitivoconductuals.

Recuperació dels rols socials
El Dr. Albaigés explica que alguns dels beneficis que aporta la teràpia en grup en el tractament de la malaltia mental són el fet de facilitar la socialització i la resolució de conflictes interpersonals, l’aprofitament de les identificacions de cada persona amb el líder per potenciar el pensament col·lectiu, l’estimulació del diàleg participatiu i la democràcia directa -ja que el pes de tots els membres és el mateix-, a més d’una major rendibilitat d’algunes tasques d’aprenentatge i rehabilitació pel fet de sumar participants amb un sol terapeuta. “D’aquesta manera, a partir d’intervencions com la teràpia en grup es pretén posar en valor processos normalitzadors de recuperació dels rols socials i dels drets de ciutadania, així com l’aprofitament solidari i voluntari dels recursos sans que tota persona posseeix”, afegeix l’especialista.

En aquestes segones Jornades s’ha donat a conèixer les millores introduïdes en la Xarxa de Salut Mental de Benito Menni des de la celebració de la primera jornada de Salut Mental Comunitària de L’Hospitalet ara fa un any. En aquest sentit, s’ha fet referència a la creació de la xarxa antiestigma entre els equipaments de Benito Menni i l’Ajuntament de l’Hospitalet amb la col·laboració de les associacions de familiars i voluntaris; a la incorporació a la xarxa assistencial de Benito Menni del Centre d’Atenció i Seguiment de les Drogodependències de L’Hospitalet, així com a la reestructuració de les activitats dels Serveis de Rehabilitació per atendre joves amb patologies severes a partir dels 16 anys, entre d’altres aspectes.

Miércoles, 11 de diciembre del 2013||