www.elllobregat.com
El Club d’Hoquei Línia Jujol de Sant Joan Despí segueix fent créixer l’esport dels patins al Baix

El Club d’Hoquei Línia Jujol de Sant Joan Despí segueix fent créixer l’esport dels patins al Baix

viernes 05 de septiembre de 2025, 20:00h
L’equip de Sant Joan Despí s’ha vist forçat a renunciar a l’ascens del sènior masculí a la màxima categoria malgrat un any excels. El club obre enguany també un conjunt de noies que comença a competir dins de la Lliga Nacional amb intenció d’arribar ben amunt.

Quan es parla de l’hoquei, a Catalunya, sol ser sempre en general d’hoquei patins. Certament la tradició n’ha estat molt gran i hi prenen part nombrosos clubs però també hi ha altres disciplines en aquest món de l’estic que compten amb anys de solera a casa nostra. Entre elles, l’hoquei gel (més reduït sobretot per qüestió de pista i condicions a Barcelona, Puigcerdà o la Vall d’Aran) o l’hoquei línia, que té al Baix Llobregat i en concret a Sant Joan Despí un bon epicentre, i exerceix, malgrat no ser encara visible com seria desitjable, d’autèntica referència.

Aquest esport, iniciat als Estats Units a la dècada dels 80 i reimpulsat al continent, i als Països Catalans, uns anys més tard amb entitats consolidades com el Rubí Cent Patins (1992) o el Drac Espanya de Mallorca (reenfocat en l’hoquei línia des de l’any 94), va ser ideat com substitut de l’hoquei gel durant l’estiu i manté molts paral·lelismes amb aquesta disciplina. Proteccions, velocitat o elements com la pilota (que té una forma de disc, és designada com a “Puck”, i està conformada per plàstic) són idèntics o semblants. Les dimensions de la pista (20 x 40 o 60 x 30 metres) coincideixen igualment i els temps de joc (dues o tres parts de 20 minuts) difereixen més en funció dels campionats i les diferents categories. El primer es juga amb patins, com diu el nom, de quatre rodes però en línia (no com a l’hoquei patins). I el segon conté una fulla (per la qual cal una tècnica semblant), permet bastant més de contacte, i té una història més extensa que es remunta a finals del Segle XIX, més seguiment, i condició d’esport olímpic (des d’Anvers 1920).

Seguint tot aquest camí, Sant Joan Despí no va voler quedar-se enrere. El 1998 un grup de pares de l’escola Pau Casals va incloure com a extraescolar el patinatge. Es va formar en aquest nucli a un grup de nois que les següents dues temporades (1999-2000 i 2000-2001) van competir dins la lliga organitzada pel CEEB (el Consell de l’Esport Escolar de Barcelona). I ja al març de 2001 amb una base treballada, es va crear el Club d’Hoquei Línia Jujol que un mes més tard va organitzar el que era el seu primer campionat: el Trofeu de Festa Major.

Temporada inmillorable

Una inèrcia que ha portat al creixement i a establir Sant Joan Despí com a base d’aquest esport a la comarca. El Jujol compta actualment amb prop d’un centenar de socis, vora uns 103 esportistes, 7 bolcats entrenadors, 7 delegats i una quinzena de conjunts (que van des del prebenjamí als veterans). Divideix la seva base en l’escoleta (la cantera per als que són més menuts) i l’etapa de formació on s’insisteix en millorar les tècniques del patinatge i de l’hoquei (de benjamí fins a infantil). A partir d’aquesta edat, 12 o 13 anys, s’introdueix molt més el físic i s’ensenya a competir. Però es fa sempre com a excusa per posar davant de tot uns certs valors que són bandera i línia mestra per a l’esport i per a la vida: diversió, respecte, esforç, companyonia, igualtat, i quan es pot, pair bé un triomf, i si pertoca, una derrota.

Els del jersei verd i blanc (amb franja groga) i pantaló negre ajustat a proteccions i reglament han fet enguany un any de 10. Començant pels més menuts, i comptant sols els resultats, el grupet del prebenjamí (fins als 8 anys) va aconseguir guanyar la Copa Catalunya (amb 5-1 contra Uroloki a la final). L’infantil s’ha mantingut al nivell màxim de l’estat, el Sènior B ha quedat segon de Lliga Plata, i el primer equip masculí ha governat el campionat de la Lliga Or i, tot i haver de renunciar sols per diners, ha aconseguit 5 anys després l’ascens al sostre de l’hoquei línia estatal (la Lliga Elit).

Tanmateix la progressió i el potencial del Jujol Jockers s’ha deixat veure en el júnior. El combinat estatal, en aquesta franja d’edat, sí que ha assolit el campionat, i ho ha fet amb Bruno Barquero, com a gran representant del quadre de Sant Joan Despí.

L'obstacle dels recursos

El Jujol, com a club modest d’un esport jove i encara desconegut per a molta gent, topa amb l’obstacle dels recursos, que arriben de subvencions del consistori i d’algun patrocinador, com ho és Tram (la companyia que gestiona el tramvia metropolità). Però amb això sols és possible d’abonar desplaçaments i material al primer equip, que es prioritza per ser el gran mirall del club, i així la resta de conjunts han de pagar de la butxaca. La situació, malgrat tot i comparant, és la normal en un esport que a nivell màxim només cobren uns 1.000 euros mensuals els jugadors de clubs que compten amb ajudes molt notòries com són el Molina Sport de Gran Canària, el Mallorca, el Tenerife o el Tres Cantos de Madrid.

La intenció de l’entitat de la comarca és ampliar el finançament sobretot a partir d’espònsors que confiïn en el club per oferir molts més serveis i mantenir un ascens a Elit o el nou sènior femení que s’ha creat (que és el relleu de les sub 20 i que comença a competir aquesta nova temporada a Lliga Plata). El passat març el club va celebrar eleccions presidencials perquè la junta considerava que el millor era un relleu, i un grup de pares va formar candidatura. En va sortir presidenta la Verònica Piñero, que ve d’un esport diferent, la natació sincronitzada, i va unir-se a aquest món de l’hoquei línia quan els seus fills fa 5 anys van ingressar a l’escoleta. Com a línies principals, afirma ella, “se segueix aquesta inèrcia continuïsta, es reforça el femení que sols tenen consolidat en l’absolut conjunts com és el Cent Patins, i es treballa especialment per buscar nou finançament i garantir millors opcions i condicions per a tothom”. La novella mandatària insisteix en fer conèixer aquest esport “que hauria de ser una referència per a tothom al municipi. Cal difondre’l perquè quan es viu de prop parlem d’un joc molt trepidant que no deixa ni respirar, per emoció, als espectadors. No hem d’esperar a l’Ajuntament o a algú que faci alguna acció en aquest sentit, ens hem de moure bé nosaltres i portar la iniciativa”.

Conmemoració dels 25 anys

El club complirà aquest curs (2026) 25 anys i ja s’estan pensant certs actes per a la commemoració. De moment s’introdueix un nou espai de formació per als adults i es consoliden algunes activitats com els tres campus (de Nadal, Setmana Santa i Estiu) celebracions com ho és el Torneig de la dona d’on es capten jugadores, o sessions de patinatge. Per mantenir tot el gruix d’iniciatives i eixamplar-les més enllà és important teixir aliances, com l’establerta amb el Nus, que és l’esplai del municipi i multiplica les accions que impulsa el club entre el seu públic.

El Jujol comparteix ara la pista d’entrenaments (que és al Poliesportiu del Mig) amb totes les categories i amb altres disciplines com l’handbol o el patinatge. Com ja passa en altres llocs es quadra tot però amb equilibris, i amb un xic més d’espai potser el sènior (que practica sols tres cops a la setmana) o altres conjunts de la base, podrien optimitzar i exercitar-se algun temps més. Hi ha ara, en aquesta direcció, un acord amb l’Ajuntament per cobrir la segona pista que disposen, que és de terra i que té males condicions per impulsar el treball dels tècnics i els diversos jugadors.

Ainoa García, la coordinadora

L’Ainoa Garcia va entrar al club farà uns 15 anys quan va descobrir aquest esport i va passar a incorporar-se al juvenil. Va formar-se més tard com a entrenadora i actualment exerceix de coordinadora, una tasca que comporta gestionar sessions de pista, intercanviar amb les famílies, tramitar també llicències, prendre algunes decisions i donar un cop de mà a la junta quan fa falta. Considera que “hi ha bons entrenadors, que s’aprofiten i es formen a la casa, i el que falta és difusió i sobretot captar més noies, que han d’alimentar a la base i al nou sènior”. Amb aquestes intencions s’ha potenciat la presència a xarxes socials (bàsicament a Instagram) i es mirarà d’augmentar les extraescolars perquè més nenes tinguin contacte amb un món, aquest esport, que com torna a insistir l’Ainoa “és molt ràpid, molt dinàmic, i et manté, tant si el mires com si hi jugues, molt atent en tot moment”. III


Joan Vallès, al Txuri Urdin

Joan Vallès, que fins ara compaginava l’hoquei gel i l’hoquei línia i marxa enguany a competir amb el Txuri Urdin del País Basc (Sant Sebastià), ha estat un dels més destacats del Sènior A amb 18 gols durant la lliga regular. Era al club des dels 3 anys on va pujar categories i ha exercit d’entrenador dels més menuts compaginant amb la disputa de partits en hoquei gel amb el Futbol Club Barcelona, i d’ençà de la renúncia momentània dels blaugranes per les obres a la pista, amb l’Ice Hockey Club de Porto (que s’inclou des de l’any 2023, a dins de la Lliga Espanyola, per tal de promocionar aquest esport a Portugal). El Santjoanenc, que es considera explosiu i prominent en el regat i els llançaments, parla del grup com un “equip jove, però ja amb força experiència, i molt ben cohesionat. Sols ens falta, com ens passa tot sovint no relaxar-nos quan les coses van molt bé”. El conjunt té jugadors que ja han estats seleccionats per competir a nivell júnior amb Espanya (dels 18 als 21 anys) i amb altres com és Xavi Ribas que ho ha fet amb l’absoluta. Per a tots ells ha estat una autèntica pena d’haver hagut de renunciar a aquest ascens que han assolit i que intentaran repetir i consolidar en el nou curs.

En Joan, que és ara a tercer de carrera, i prioritza l’hoquei gel perquè el troba més atractiu, per més veloç i aferrissat (molt més contacte), ha viscut aquest estiu una experiència rellevant que com explica, el va agafar per sorpresa: “a l’abril em va trucar l’entrenador Marcus Fajardo, el nou tècnic estatal i ex del Rubí, que em coneixia. Em va dir si volia anar a l’europeu de Cittadella (13 al 19 de juliol) i em vaig preparar especialment. Competir-hi ha estat un plaer malgrat haver perdut els partits contra Itàlia i contra Suïssa per penals, que ens van deixar només l’opció del 5è lloc”.

¿Te ha parecido interesante esta noticia?    Si (0)    No(0)

+
0 comentarios