www.elllobregat.com
    19 de noviembre de 2018

Valero & Vila

De retòrica i dinerets
L’Espai de Ciutadania, una plataforma que aplega ja gairebé una quarantena d’entitats de l’Hospitalet, fa gairebé 30 mesos —una convocatòria per mes— que es concentra davant el monument de l’Acollidora de la Rambla Just Oliveras per reclamar que es compleixi el compromís de l’Estat espanyol davant la UE, d’acollir refugiats de les guerres d’Orient Mitjà.
Construir rascacielos, alternativa barata de “coliving”
Dos problemas centran la atención de los ciudadanos de L’Hospitalet y el Baix Llobregat: ¿Dónde podrán vivir los jóvenes y los ancianos dependientes al ritmo que suben los precios en la primera y segunda corona metropolitana? La respuesta para ambos colectivos que se ven perjudicados por el contagio de Barcelona en el alza de los precios, pasa por irse lejos de donde ahora viven, porque encontrarán viviendas más accesibles cuantos más kilómetros se alejen hacia el norte de la comarca u otras zonas del interior de Cataluña.
¿Cómo gobernarán los alcaldes a los humanOffOn territoriantes?
Las guerras ya son virtuales, de propaganda, y la delincuencia practica el cibercrimen. De los 17 alumnos de L’Hospitalet con mejores notas en la selectividad de este año, solo nueve viven y estudian en esa ciudad. El resto se desplaza desde Cornellà, El Prat y Sant Feliu para estudiar.
Posar ordre?
Si algun dia hi ha república, espero que els dissenyadors del país no ho deixin per a més endavant, perquè les coses que es deixen per a més endavant, no s’acaben de fer mai.
Rendición de cuentas en el Leviatán municipal
Leviatán es un monstruo marino fantástico, citado en la Biblia y asociado con Satanás, pero el diccionario de la RAE también admite la acepción de “cosa de grandes dimensiones y difícil de controlar”. El Estado, la Generalitat, la Diputación y los ayuntamientos se antojan leviatán para el ciudadano de a pie.
L’asfíxia i el professor
Escric aquestes línies a més de 10.000 quilòmetres de distància d’on seran llegides, commogut encara per la notícia recent de la mort del professor Fontana —que havia dirigit els meus cursos de doctorat i sancionat el meu DEA en Història—, i embolcallat per un urbanisme amable que aclapara per la seva lluentor.
Litio i nosaltres: ¿Un bon lloc per viure-hi?
Una notícia aparentement banal, però que va ser extraordinàriament comentada a la comarca, podria obligar-nos, si fóssim mínimament previsors, a reflexionar sobre quin futur l’espera al territori.
El coraje de las propias ideas y el arte del engaño
Es tiempo de nuevos héroes, de personas sencillas, más fuertes que poderosas, capaces de hacer un acto de valentía extraordinario y generoso que implique el sacrificio consciente de sí mismo para proteger el bien ajeno o el bien común.

Una imagen sobre 'naturalización' publicada en Twitter por Emilia Briones, teniente de alcalde de Innovación Urbana y Presidencia del  Ayuntamiento de Cornellà.
Una imagen sobre "naturalización" publicada en Twitter por Emilia Briones, teniente de alcalde de Innovación Urbana y Presidencia del Ayuntamiento de Cornellà.

Nuestras ciudades y pueblos están literalmente en obras, hasta el punto de que los meses que median hasta el 26 de mayo, fecha de las elecciones municipales, vamos a tener que sortear más obstáculos que en una pista americana. Todo con el objetivo de que, a la hora de votar, la imagen de nuestros barrios luzca como una patena para que, como ocurre cada 4 años, los ciudadanos olviden el pasado reciente y concedan la reválida a quienes ahora mandan, a pesar de que se comporten como los malos alumnos, que solo estudian-ejercen en vísperas de exámenes.
Filigranes dialèctiques sobre la Zona Franca i el Delta
Fa uns dies ens va sorprendre una informació del tot imprevista. L'acord de tres ajuntaments de la comarca per impulsar una estratègia territorial al sud de Barcelona en la zona més controvertida de l'àrea metropolitana, de més atractiu ambiental, de més pes econòmic i, de llarg, la més abandonada administrativament. M'estic referint a la nova Estratègia per un Delta del Llobregat més natural, més ciutadà i amb més activitat econòmica inclusiva.
La ciutat de les grues
Fa un parell d’anys, un informe d’Eurostat considerava L’Hospitalet de Llobregat la ciutat més saturada d’Europa. Malgrat que es fa molt difícil harmonitzar la multitud de dades que apareixen a internet sobre la densitat de les ciutats més poblades del món en nombre d’habitants per Km2, no sembla que existeixin dubtes sobre el desbordant lloc de L’Hospitalet en el rànquing mundial.
Necesitamos testarudos e irrazonables para impulsar el progreso
Necesitamos ingenieros de la política que ayuden a construir soluciones a los problemas de nuestra sociedad, no pillos que se meten en las listas electorales como vía de solución de los suyos personales.
La frustració dels comuns
És veritat, com afirma l’alcaldessa Colau en l’entrevista que li va fer El Llobregat en el darrer número, que és molt difícil resoldre mancances acumulades durant anys en un sol mandat i que acostumem a ser molt exigents amb aquells que demostren una sensibilitat social prou acusada, mentre que tenim més paciència amb els que han governat sempre.
Avenida Futuro: De la ciudad inteligente a la metrópoli sabia
Ser inteligente no está de moda. Da miedo la ausencia de esa cualidad humana en la cúpula que nos gobierna, cuando los que mandan se supone que deberían integrar nuestra élite en el mejor sentido de la palabra.
Una gran ciutat
L’anunci d’una de les màximes aspiracions estratègiques de l’Hospitalet com a ciutat, des que el seu desenvolupament urbà es va convertir en irreversible ja a principis del segle XX, ha passat gairebé desapercebuda i per ser franc, no m’ha estranyat molt. M’explicaré, però és evident que la presentació del pla d’integració del ferrocarril a la ciutat, que Foment va fer dimarts 20 de febrer i que preveu el soterrament de 6 Km de vies a partir de l’any 2020 és una de les notícies més importants de la dècada.
Tabarnia o Caoslònia
Una lectura completa dels resultats electorals obliga no només a identificar quines forces polítiques i ideològiques representen millor la ciutadania, sinó també l’estat emocional de l’electorat. Si, a més, les eleccions prenen, per les causes que siguin, una dimensió plebiscitària, l’anàlisi de l’estat d’ànim col·lectiu resulta gairebé obligatòria.
A la espera del último golpe de astucia
L’Hospitalet y Cornellà son las principales ciudades del territorio Llobregat. La primera es la segunda ciudad de Cataluña en número de habitantes y la segunda, la primera ciudad de la comarca del Baix Llobregat. Hasta la reelección de Pedro Sánchez por la militancia socialista como secretario general, la proyección política la acaparaba Antonio Balmón, alcalde de Cornellà y partidario de Susana Díaz. Ahora es Núria Marín la protagonista por su papel central en algunos momentos decisivos de la política catalana y nacional y por ser la mano derecha de Miquel Iceta, hasta el punto de aparecer como su pareja política en el programa televisivo de Bertín Osborne.
La tercera vía como alternativa a la autolesión local
La fractura de la convivencia política en Cataluña ya ha alcanzado a los gobiernos municipales que hasta ahora estaban sostenidos por alianzas en ocasiones contradictorias. A las situaciones de Sant Just Desvern, Castelldefels, Esplugues y Molins de Rei, se une la inestabilidad en Gavà provocada por un solo concejal de la antigua CiU.
Crisis sobre crisis
Seguramente coincidiréis conmigo en que hay crisis en el mundo, en Europa, en España, en Catalunya y, para hacerlo todo un poco más dramático, también en la comarca. No es una novedad. Recuerdo desde los años 60 hasta ahora, que el mundo estaba a punto de estallar, Europa tenía proyectos, pero la realidad era más bien turbulenta; ya no digamos como estaba este país y Catalunya, y también este territorio cercano. Claro que no todas las décadas fueron iguales. Las hubo muy malas y mejores, en todos los territorios, pero no en todos la realidad fue desconcertante a la vez.
La divergencia se soluciona con más cooperación metropolitana
Al igual que en Europa, en la comarca falta una visión que entusiasme. Pero como en el Viejo Continente, el trabajo y el comercio anima y potencia la integración comarcal, que es metropolitana, porque los ciudadanos circulamos libremente por los municipios de nuestra conurbación para trabajar, estudiar y disfrutar de nuestro ocio, tan libremente como nos permiten los todavía escasos transportes públicos y los constantes colapsos de tráfico. De ahí que haya que repensar tanto las instituciones europeas como las metropolitanas. Porque lo de arriba es igual a lo de abajo y sufre la misma crisis de legitimidad ciudadana.
Cuando el consenso es reparto y gobernar es gastar
El consenso es a la democracia lo que las peleas de mentira del «pressing catch» al boxeo, porque se basa en la trampa de aparentar. En el consenso no importa que los partidos sean consecuentes con lo acordado; importa que se rompa el consenso, que no es lucha (la lucha supone política), sino reparto.
Potser seguirà tot estant per fer: potser ja no tot serà possible
Els que anàvem descobrint que després de Franco hi hauria un rei borbònic, que els socialdemòcrates estaven cridats a organitzar un capitalisme d’Estat digerible per les forces reactives, on l’estructura parlamentària estava dissenyada perquè l’esquerra de ruptura sempre quedès en posicions minoritàries, amb un pacte social dirigit per l’establishment econòmic, la participació política constrenyida al procés electoral cada quatre anys i els valors democràtics reduits a l’oportunisme polític i al frau, els que anàvem olorant el putrefacte aroma del neoliberalisme d’Estat, qué no hauríem de fer ara amb el disseny que ens anuncien per després de l’1 d’octubre?
L’Hospitalet aspira a la Liga de las Ciudades Globales
Una alianza de la nobleza feudal con las ciudades hizo posible en el norte de Europa la Liga Hanseática, una red comercial y política que nació en la Baja Edad Media y que adquirió gran poder durante más de 300 años.
De commemoracions i altres enuigs
Travessem mesos d’efemèrides. Entre el 15 de desembre de l’any passat i el 6 de desembre del proper, podríem celebrar els 40 anys del referèndum per la Llei de la Reforma Política, els 40 anys de les primeres eleccions democràtiques postfranquistes i els 40 del referèndum constitucional.
Tarradellas y China: regreso al futuro
Nací en el hospitalense barrio de Santa Eulalia y uno de los recuerdos de mi infancia que mantengo más vivo es la primera vez que me escapé, con casi 4 años de edad, para jugar a poner piedras en las vías del Carrilet.
En menos de una década, el cielo se llenará de drones, las calles de vehículos autónomos y las empresas de robots… Y mientras tanto, los seres humanos vamos para atrás. El nivel de bienestar material que el avance de la tecnología nos proporciona es inversamente proporcional a nuestra evolución como personas, en especial en las actitudes respecto al prójimo.
El Llobregat, nou pol de desenvolupament econòmic sostenible i net
El riu Llobregat ha estat històricament una infraestructura bàsica pel desenvolupament miner, industrial i agrícola de Catalunya. Aprofitant la recuperació mediambiental del riu dels darrers anys i els milions de turistes que visiten Barcelona, el Llobregat esdevindrà de nou en un potent pol de desenvolupament econòmic sostenible i net amb el projecte Via Blava de la Diputació de Barcelona ,que recuperarà les seves riberes, aigües amunt, fins a les seves fonts a Castellar de N’Hug.
El Cinturón Rojo: Cambiaron el mundo y el mundo les cambió
El documental “El Cinturón Rojo” debería proyectarse en los institutos para que nuestros jóvenes conozcan la generosidad, solidaridad, integración y espíritu de lucha de un puñado de personas que en la década de los 70 se jugaron el físico para que, entre otras cosas, ahora gocemos de libertades, y que donde vivimos no se haya convertido en un suburbio de Barcelona, como lo es la “banlieue” parisina. Su visionado supone un ejemplo de cómo personas ordinarias, muchas de ellas sin formación, lograron hacer cosas extraordinarias. Les movía la esperanza.
La diferència competitiva d’una redacció
Mai no hi ha hagut tants lectors de premsa com ara. El Llobregat pot presumir d’una explosió de la xifra de lectors totals de la publicació, doncs als 40.000 exemplars que mensualment es distribueixen amb La Vanguardia, per correu postal als subscriptors de la revista i a través de la xarxa de supermercats Caprabo, s’han de sumar els més de vint milions de pàgines vistes a l’any 2016 a la seva web. Un creixement exponencial mes a mes, doncs l’auditoria del darrer novembre dispara l’audiència online a 2,5 milions de pàgines vistes en només un mes.
Una visión tecno antropológica de las Smart Cities
La Smart City es una gran promesa de soluciones urbanas, pero resulta contradictoria. Si atribuimos cualidades humanas a las ciudades, efectivamente podemos habitar urbes inteligentes gracias a la tecnología, que debe estar al servicio de las personas y no al revés. El uso que los ciudadanos hacemos de la tecnología ha derivado en una especialización antropológica: la tecno antropología, cuyos estudios etnográficos permiten una mejor gobernanza, el diseño cultural y el rediseño del sistema social para un mejor funcionamiento futuro. A partir de la inteligencia colectiva y gracias a una herramienta definitiva: el Smartphone.
S’ha acabat el Congrés. I ara què?
Ja s’ha dit a tort i a dret que som fantàstics, que som bastant peculiars i que no han aconseguit laminar-nos malgrat la història. Ara caldria vertebrar-nos com a col·lectivitat per evitar que tornin a venir temptacions alienes de seguir-nos utilitzant com el solar de les runes que és el que hem estat, molt més encara que el pati del darrere.
Muros entre vecinos
Donald Trump quiere levantar un muro entre EEUU y México. En Europa, el Mediterráneo es el muro natural para los que sufren, junto a las alambradas de los campos de refugiados. Entre nosotros hay también muros, algunos más visibles que otros. El más evidente es el “cajón de Sants”, la rambla elevada que cubre las vías del tren desde la Riera Blanca hacia el interior de Barcelona. La rica ciudad de Ada Colau ha levantado un muro de agravios frente a L’Hospitalet y el resto de poblaciones del Baix que las vías férreas dividen. Nada ha cambiado entre la capital y su periferia.
Gran Hermano llega a los cubos de basura de las cocinas
Nuestra conducta personal tiene consecuencias colectivas y es el resultado de un individualismo entendido desde el egoísmo. Como consumidores, cada vez media menos tiempo entre ver, desear y tener.
El somni de L’Estaca
Tots els anys són anys d’aniversaris, però aquest 2018 n’arrossega uns quants que a alguns ens afecten força. 50 anys del maig francès i 40 i 30 anys de successives propostes de premsa local autònoma a l’Hospitalet que volien representar una manera d’entendre la informació que avui té el mateix valor i el mateix risc que aleshores.
L’escola d’aprenentatge va ser l’onada d’aire fresc que es va viure en els darrers anys de la dictadura, quan estava naixent una nova premsa lliure al país.
Alianza generacional contra la mala prensa del periodismo
No es casualidad que el cineasta más popular de todos los tiempos, Steven Spielberg, que borda las temáticas que toca, sean de historia, tiburones, alienígenas o arqueólogos aventureros; también honre al periodismo usando la publicación de los archivos del Pentágono para hablar del presente. La película es perfecta para recordar que el periodismo, el de verdad, es la mejor arma social para combatir el imperio de las noticias falsas. Al cumplirse 40 años de la aparición del semanario L’Estaca de L’Hospitalet, surge una asociación que bebe de aquellas esencias: Foment de la Informació Crítica.
Prepararse para liderar la cuarta revolución industrial
El futuro ya no es lo que era, decía Paul Valéry. Visto que hace 7 años nos teníamos que haber quedado sin agua, sin trabajo y sin petróleo, las grandilocuentes predicciones de cómo viviremos dentro de 50 años probablemente errarán completamente.
Pobres en massa aspectes
És curiós com alguns mesos semblen especialment dissenyats per reflexionar sobre qüestions essencials que ens afecten. El dia 26 era el Dia Internacional de les persones sense llar, efemèride que se celebra —és una manera de parlar— des de fa 25 anys. El dia 19, el Papa de Roma va proclamar per primera vegada la Jornada Mundial dels Pobres i el dia 17, la Comissió Europea va aprovar una fórmula per mesurar el nivell de benestar social entre els països de la OCDE. Una mica abans es feia pública la Memòria de Càritas de la diòcesi baixllobregatina de Sant Feliu.
El Tarradellas més proper
Acaben de celebrar-se els quaranta anys del retorn del President Tarradellas i el seu municipi natal hi ha dedicat una setmana sencera d’activitats per recordar la figura del seu fill il·lustre.
De la turismofobia barcelonesa al “turismofriendly” del Baix
Aunque a su alcaldesa no le guste, Barcelona es y seguirá siendo una ciudad turística. El reto es saber gestionar esta realidad generadora de empleo y riqueza. La turismofobia que crece en Barcelona supone oportunidades para el Baix, comarca turísticamente amigable (friendly) que goza de una oferta desconocida para los visitantes y los propios vecinos.
La villa de Molins de Rei, conectada con Beirut
La guerra en Siria se antoja lejana, pero no sus consecuencias: el drama de los refugiados y el ataque a las ciudades europeas de los lobos de Estado Islámico. Las operaciones policiales contra los terroristas del Daesh se suceden en nuestro territorio. Porque Barcelona está en el mapa de la yihad. Nos lo recuerda su aparición en Daviq, la revista oficial de ISIS.
El cinturó del còmodes
No havia anat en el seu dia a veure el documental ‘El cinturón rojo’ que es va presentar al Citilab de Cornellà al gener, i em va semblar que podia aprofitar l’oportunitat de conèixer el seu contingut en la sessió que, per commemorar el Primer de maig, es va fer a Cal Ninyo de Sant Boi, organitzat per l’Equip de la Pastoral Obrera i presentat pel Francesc Castellana, president de la Fundació Utopia, entitat que el va promoure i impulsar.
El Districte Fantasmal
He de confessar d’entrada la meva malfiança i he de lamentar alhora que això no resulti gens professional perquè no hi ha proves objectives que facin entreveure segones intencions, tot i que les he buscat.
Espècies incòmodes
El primer que haig de dir —ja ho vaig explicar també a l’entrevista a la televisió del Baix— és que és la primera vegada que m’atorguen un premi per no fer res en concret.
La historia no se repite, pero rima
La política es como el colesterol, que hay bueno y malo. Una buena política la hace una buena sociedad, cuando es exigente consigo misma, responsable. Por el contrario, donde no existe el ejercicio de la ciudadanía, la sociedad, en el mejor de los casos, se dispersa y, en el peor, se corrompe.
Del “metre especulat” al “metre pensat”
La notícia, recent, sobre la integració tarifària en matèria de transport que es va anunciar a mitjans febrer, segons la qual s’igualen les tarifes dels 18 municipis de la Zona 2 amb els 18 de la Zona 1, torna a posar sobre la taula l’arbitrària distribució municipal a l’entorn de l’àrea metropolitana de Barcelona i, per tant, l’oportunitat de repensar novament la divisió territorial i administrativa del país.
Los que mandan y el dinero de todos
En este complicado camino para hacer un periodismo de contraste, libre y responsable en que se ha empeñado esta casa que nos cobija, asistí el martes 24 de enero a la charla que sobre el marco legal de la publicidad institucional protagonizaron nuestro editor, Javier Pérez-Llorca, junto con el director de 20 minutos, Arsenio Escolar, y la responsable de las relaciones institucionales de la Oficina Anti-Frau de Catalunya, Lourdes Parramon, moderados por mi vecino de página Juan Carlos Valero. Salí con más conocimiento del marco legal, pero con las mismas convicciones sobre nuestra calidad democrática.
De la gran impunitat a la impunitat irreversible
El proper 15 de desembre farà 24 anys de l’assassinat del jove Pedro Álvarez que va caure abatut per un tret al cap en presència de la seva parella a l’Hospitalet. Ell, veí de la Verneda, s’acabava d’acomiadar de la noia que, en aquell instant, va estar a punt de ser atropellada per un cotxe que circulava a tota velocitat.
¿Tiempos malditos?
Pese al secretismo con que se ha llevado el nombre exacto de quienes acaban de permitir la repetición del peor presidente de la democracia española, algún diario ha publicado ya la lista de los genuflexos.
Y también de los resistentes, entre los cuales hay seis miembros de la comarca. Todos a una con el secretario general que le chillaba a Pedro Sánchez que nos librara de Rajoy en la última, hasta ahora, Fiesta de la Rosa.

Cataluña necesita un bypass en L’Hospitalet
La historia ferroviaria en Cataluña tiene una mancha que dura, lamentablemente, muchos años. Los constantes fallos del servicio de Rodalies han provocado el descontento generalizado de sus usuarios. Una situación a la que se ha llegado por la ausencia de inversiones, tanto en material ferroviario como en la propia infraestructura de las vías.
El caliu literari
Aclariré que no em presentava a cap premi dels convocats, cosa que sí vaig fer fa una colla d’anys en una Nit semblant amb el resultat imaginable, de manera que el fracàs m’havia de servir per no insistir-hi mai més (cosa tampoc aconseguida).
L’Administració al Baix Llobregat: coordinar o simplificar?
Cada tant, el Baix Llobregat es posa de moda. Passa normalment quan algú de fora de la comarca descobreix que existim o quan algú de dintre té alguna ocurrència d’èxit que fa furor i alimenta la mala consciència dels que ens han oblidat. Ara el Baix Llobregat està de moda incomprensiblement. Perquè, de fet, no ha passat res especialment important, ni significatiu, ni res fa preveure que passi en breu. Fa molts anys que som el pati del darrere de Barcelona, però sembla que fins que TV3 no ho va proclamar als quatre vents, no s’ha tingut consciència clara.
Construir, construir…
Nos han dejado tan bonitas las ciudades que cuando un ayuntamiento de nuestro entorno habla de coser la trama, de restaurar las fachadas urbanísticas o de racionalizar las servidumbres de las infraestructuras, nos coge vértigo. En realidad, tres ese lenguaje reparador, tras esos planes de embellecimiento y restauración siempre, siempre, siempre hay un objetivo especulativo accionado por las grandes constructoras que no se resisten a ver como los terrenos baldíos, lo que en años fueron fértiles campos agrícolas, se tuestan improductivamente al sol del olvido.
Hem perdut el futur?
És evident que les darreres eleccions han suposat una nova frustració per l’esquerra. Malgrat el dia a dia i tot el que ha anat sortint a la premsa en matèria de corrupció i escàndols, el govern no només ha perdut vots i escons sinó que ha passat tot el contrari. Centenars d’analistes a tot el país han estat parlant i escrivint aquests dies sobre el què ha passat, exactament sobre la sorpresa del què ha passat. I no cal insistir-hi gens, perquè de la mateixa manera que les enquestes, encarregades des de tots els àmbits ideològics, coincidien en l’error, les coincidències dels opinadors també són aclaparadores.
Dolors soferts, dolors provocats
Ara si que estic segur que, definitivament, ens estem fent grans. Vaig pensar bastant sobre això divendres 5 de febrer durant i després de l’acte d’homenatge, reconeixement i agraïment que la gent d’Iniciativa del Baix Llobregat i especialment amics, coneguts i veïns de Sant Feliu van retre a Jaume Bosch que ho ha sigut gairebé tot a l’organització i molt en la vessant política i institucional de Catalunya.
Em va convidar a assistir un vell conegut que figurava entre els organitzadors i he de confessar que em va alegrar.
Quien no promete un cielo nunca tiene creyentes
Buena parte del sentimiento ciudadano, huérfano de representación durante la crisis, se ha canalizado a través de unos movimientos que han salido a pescar en las urnas. Y han obtenido resultados sorprendentes. Por eso no extraña que Ada Colau, junto a Podemos e ICV y EUiA, además de otras formaciones menores, estén organizando algo así como el PSUC del siglo XXI o el PSC 2.0, que para el caso viene a ser lo mismo: la organización de la izquierda construida sobre un relato social. Ahora falta saber cómo se paga. Y ahí entra en escena la economía.
Si Antonio Ruiz fue historia viva de esta ciudad, L’Hospitalet, era porque sin su ejemplo de lucha, su rebeldía personal y sus aportaciones, aquellos años de tránsito entre la dictadura y lo que hemos vivido no hubieran sido lo mismo. Tampoco es posible hablar de Antonio sin hablar al mismo tiempo de Jaume Valls, que estuvo imprescindiblemente presente en el homenaje. Eran amigos de clase, de barrio, de profesión, de historia, de empresa, de partido, de sindicato, de sentimientos y de voluntades.
Un matiz electoral
El independentismo ha ganado también en el Baix Llobregat, si no en su aspecto cuantitativo si al menos cualitativamente, porque ha sido capaz de paralizar muchas voluntades contrarias: las de todos aquellos que han seguido en sus casas pese a lo que todos nos jugamos; y porque ese eje nacional sigue dejando en la cuneta a la Cataluña más social que sufre los peores momentos de su historia reciente.
La herida, el dedo y los refugiados
El peor Gobierno y el peor presidente después de la dictadura de Franco acaba de despertar: acepta acoger a 15.000 refugiados, aunque no sabe cómo. Curioso también que el PSC comarcal se haya sumado a la ola de solidaridad cuando ha sido el primero en poner trabas a la normalización del empadronamiento, ha repudiado a los manteros o no se ha movilizado contra el CIE. Algo está cambiando. Se tolera menos la inacción o la retórica.
El barrio de Bellvitge cumple 50 años y está mejor que nunca
Bellvitge es feo por fuera pero la mayoría de sus vecinos están enamorados de su barrio. No en vano, es el más cohesionado de L’Hospitalet, gracias a la vitalidad de sus entidades, sus amplios espacios públicos y porque segundas y terceras generaciones de las familias que hace 50 años fueron sus primeros pobladores, siguen orgullosos viviendo en su ciudad vertical, ahora convertida en un nuevo eje de centralidad barcelonés.
El santboiano Jesús Fernández se doctora en tauromaquia
Los toros han inspirado a escritores y músicos y ha definido muchas claves, incluso políticas. Su carácter simbólico va más allá de la fiesta y entraña lecciones para lidiar el toro de la vida. Por su profunda carga de valores, ayunos de trampas, que enseñan a levantarse tras la cornada y a buscar la perfección por la vía de la excelencia. Aún a costa de la vida. El santboyano Jesús Fernández es un ejemplo. Más, desde este mes, cuando salió en hombros en Ávila.
Qui s’estima el territori?
El nou PDU del Delta, que consolida 162 Ha d’espais encara rurals en terres de desenvolupament econòmic de ciutats com Gavà, Viladecans i Sant Boi, representa una nova retallada del territori agrari. Afirmen que són zones d’usos concrets i degratats; en canvi, s’obliden que sempre s’acaben convertin en zones residuals, quan els polígons estan més buits que plens. Cal respondre a la realitat del paisatge, la història i la decència. Però la gent no s’estima el territori.

El Baix s'escriu amb V...

El fin de las jirafas y el ascenso de las bisagras

Valero&Vila

Muñidor del cuatripartito que gobierna el ayuntamiento de la conurbación que es el Área Metropolitana de Barcelona (AMB), el alcalde socialista de Cornellà, Antonio Balmón (PSC), defiende reeditar a partir de mayo el pacto entre PSC, CiU, ICV y ERC para garantizar el pragmatismo o esa revolución del sentido común que profesa su socio Xavier Trías (CiU) desde Barcelona para afrontar las “revoluciones destructivas” que acechan las urnas.

Portada | | Búsquedas | [ RSS - XML ] | Política de privacidad y cookies | Aviso Legal
Comunicación Metrobcn, S.L. :: Redacció: Raurich, 62 (08830) Sant Boi de Llobregat
Contacto
1,15234375